woensdag, 6 november 2024

Iedereen voelt het intuïtief aan en psychologen leren erover in hun opleiding: prikkels komen via de zintuigen binnen, worden naar de hersenen gestuurd en daar verwerkt via een bijzonder complex, gelaagd proces, zodat wij ons bewust worden van de wereld om ons heen. Bij dementie ondergaat het brein de nodige veranderingen, waardoor diverse stappen in dat proces van informatieverwerking ook anders gaan verlopen, wat weer leidt tot bepaald gedrag. 

Hoe we daar vervolgens mee omgaan, hoe we de lijdensdruk wat kunnen verlichten, is vaak de grote vraag. Waar komt onbegrepen gedrag vandaan? Hoe kun je omgaan met de over- en onderprikkeling die op de loer ligt? We kunnen natuurlijk de nodige technieken inzetten. Denk aan mediatieve therapie o.b.v. classificaties of stoornissen, sensorische integratie, prikkeldosering of cognitieve training. Maar wat nu, als het proces waarvan we aannemen dat het ten grondslag ligt aan informatieverwerking in ons brein, geheel anders werkt dan we dachten? Wat als dat proces nu juist precies andersom werkt? 

De neurocognitieve wetenschap komt met steeds meer bewijzen: ons model van informatieverwerking door het brein moet worden herzien. Ons brein ontvangt zintuiglijke informatie namelijk niet passief, maar voorspelt die juist actief. Het hele leven lang, 24 uur per dag. En zintuiglijke informatie dan? Die dient slechts om te controleren of onze voorspellingen juist zijn. Dit is niet alleen theoretisch een interessant huzarenstukje, maar ook relevant voor de praktijk, want er bestaat een innige relatie tussen informatieverwerking en gedrag. Dit maakt informatieverwerking tot een heel interessante invalshoek om het menselijk functioneren mee te begrijpen. In deze cursus gaan we in op zowel onderlinge overeenkomsten tussen mensen, als op verschillen in dit informatieverwerkingsproces, tegenwoordig vaak gevat onder de paraplu ‘neurodivergentie’. Eerst in meer algemene termen, daarna zoomen we in op het verouderende brein. En als we met deze bril kijken naar de verschillende soorten dementie of psychische aandoeningen, welke nieuwe inzichten komen er dan op? Statische diagnostische categorieën worden vloeibaar en je mensbeeld flexibeler, dynamischer en toch...nauwkeuriger! 

Met deze nieuwe invalshoek krijg je een genuanceerder of creatiever inzicht in de persoon die voor je staat. En, ook niet onbelangrijk, in jezelf. Aan het eind van de cursus beheers je de basisprincipes van informatieverwerking volgens het voorspellende brein, begrijp je individuele verschillen in hoe mensen informatie verwerken en kun je die op een toegankelijke manier toelichten aan cliënten en andere betrokkenen. Ook kun je beslagen ten ijs komen als er in de organisatie over de samenhang tussen prikkels en gedrag van cliënten wordt gesproken, bij uitstek het kennisdomein van de (neuro)psycholoog. 

Schrijf je hier in voor deze nieuwe cursus. 

developed by