woensdag, 7 augustus 2024

Accreditatieregelingen zijn in het leven geroepen om de kwaliteit van producten en diensten onafhankelijk te toetsen en te waarborgen. Een product of dienst wordt hiervoor door een onafhankelijke instelling, de accrediterende instelling, gekeurd. In onze sector, psychologische hulpverlening, zijn er accreditaties op allerlei niveaus: geaccrediteerde cursussen, docenten, supervisoren en beroepsbeoefenaars. Accreditaties worden tijdelijk toegekend en moeten dus van tijd tot tijd getoetst worden. Om aan de eisen te blijven voldoen, zijn er puntensystemen in het leven geroepen. Voor verschillende kwalificaties, registraties en herregistraties zijn accreditatiepunten nodig, te behalen op congressen, symposia of via cursussen. Aan de beroepsbeoefening van psychologen in de ouderenzorg zijn niet veel formele accreditaties gekoppeld. Elke basispsycholoog moet vanaf januari 2024 beschikken over een zogenaamde LOGO-verklaring. De opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog is noodzakelijk voor toetreding tot het BIG-register. Voor herregistratie is geen accreditatiepunten-regeling en geldt uitsluitend een werkervaringseis. Voor klinisch (neuro)psychologen geldt daarnaast wel een aanvullende scholingseis: 50 uur geaccrediteerd onderwijs. 

Bij de PgD krijgen wij af en toe de vraag of onze cursussen geaccrediteerd zijn. Het antwoord is dan simpelweg: ‘Nee’. Maar dan komt wel de vraag op: waarom eigenlijk niet? We zijn met deze vraag aan de slag gegaan: we hebben in het team discussie gevoerd en met de klankbordgroep en het bestuur van de PgD gesproken. Uiteindelijk is hier een visiedocument uit ontstaan, getiteld ‘Bevoegd en bekwaam’ (zie bijlage). Voor wie graag op de hoogte blijft, maar niet de tijd wil nemen om het (overigens vrij bondige) document te lezen, hier de korte versie. 

Formele eisen aan scholing, opleiding en kwalificaties zijn belangrijk om onze cliënten, werkgevers en collega's garanties te bieden dat ze met een betrouwbare en bekwame beroepsbeoefenaar te maken hebben. Het BIG-register biedt in onze ogen die waarborg. Dat je je daarnaast als beroepsbeoefenaar blijft ontwikkelen, blijft leren en scholen is inherent aan ons vak. Als professional ben je verplicht je vakkennis te onderhouden. Door als vakgroep lid te zijn van de PgD geef je al aan deze opdracht serieus te nemen.  

De wildgroei van verenigingen, punteneisen, checks en controles kan gemakkelijk het doel voorbijschieten. Het stimuleert om te gaan leren voor de punten in plaats van leren om wijzer te worden en je vakkundigheid op peil te houden. Ook aan de ‘aanbodkant’ hebben accreditatiesystemen niet altijd de gewenste invloed. Een cursus die voldoet aan strakke formele regels staat niet garant voor kwalitatief goed, betrouwbaar en inspirerend onderwijs. Bovendien gaat er nogal wat tijd en geld gemoeid met wat ook wel het ‘accreditatiecircus’ genoemd wordt. 

Daarom stellen we ons als PgD vooralsnog terughoudend op als het gaat om accreditaties. We houden uiteraard ontwikkelingen op dit gebied in de gaten en blijven openstaan voor vragen of advies in deze. Ondertussen blijven we kritisch op de kwaliteit van ons lesaanbod en bewaken we die kwaliteit via verschillende kanalen. We kennen docenten persoonlijk, zij hebben veel praktijkervaring en geven les vanuit passie voor het vak. Uiteraard evalueren we cursussen regelmatig en organiseren we jaarlijks een workshop voor docenten. 

developed by